Admitere liceu 2022 Criteriile de alegere a liceului dorit trebuie să fie pasiunea și competențele copilului, nu prestigiul liceului sau prietenii pentru ca dezamăgirea să nu fie prea mare, recomandă psihologii

Admitere liceu 2022 Criteriile de alegere a liceului dorit trebuie să fie pasiunea și competențele copilului, nu prestigiul liceului sau prietenii pentru ca dezamăgirea să nu fie prea mare, recomandă psihologii


Cum pot gestiona copiii dezamăgirea dacă nu intră la liceul dorit? Cum ar putea să îi ajute părinții? “Cred că această alegere în privința liceului ar trebui să se facă prin prisma pasiunilor, atracțiilor pe care copilul le are. Astfel, dezamăgirea nu va fi la fel de mare dacă n-a intrat la liceul dorit, pentru că opțiunile sunt mai multe și sunt legate de competențe și pasiuni,” spune psihologul Bogdana Păcurari, într-un interviu pentru Alexisme.ro.
  • Până în data de 11 iulie, părinții și elevii pot completa fișele de admitere la liceu. Aici ghid de completare
  • Pe 14 iulie are loc repartizarea computerizată pentru admiterea la liceu
  • Bogdana Pacurari este psiholog, psihoterapeut de familie, trainer în cadrul Mind Education.  

Părinții și elevii așteaptă rezultatele repartizării computerizate privind admiterea la liceu, iar anul acesta, emoțiile că elevii nu vor ajunge la liceul dorit sunt și mai mari pentru că această generație care a terminat clasa a VIII-a este mai numeroasă decât cea de anul trecut. O analiză Edupedu.ro a arătat că notele s-au devalorizat din această cauză, iar riscul este mai mare să ajungă la un liceu pe care nu și-l doresc.

Psihologul Bogdana Păcurari explică faptul că dezamăgirea copiilor și elevilor când nu intră la un liceu dorit ar putea fi diminuată dacă părinții și copii iau în calcul alte criterii când completează fișa de admitere la liceu, bazate pe competențele și plăcerile copiilor, și nu se focusează la performanțele unui liceu.

“Ca și părinte, profesor sau îndrumător e foarte valoros să putem să le fim cumva parteneri și prieteni în acest proces de alegerea unui liceu pentru că de multe ori alegerea se face pe considerente greșite. Cred că această alegere în privința liceului ar trebui să se facă prin prisma pasiunilor, atracțiilor pe care copilul le are. Pe lângă faptul că putem să vedem asta prin lucrurile care îl atrag zi de zi pe copil, putem să cerem informații de la profesor să vedem ce pasiune are și încotro să-l îndreptăm și de asemenea sunt și foarte multe teste chestionare pe care le putem parcurge ca să-și dea seama încotro să se îndrepte spre viitorul lui. E foarte important să facem asta. E un lucru pe care l-am observat în ultimii ani că nu prea se întâmplă. Se aleg în schimb licee din punct de vedere al copilului pe baza prietenilor relațiilor și cel mai auzit despre un liceu, iar de partea cealaltă de la părinți, se aleg liceele pe baza faimei: acolo este cel mai bun, acolo trebuie să meargă, acolo trebuie să ajungă cu medie mare, și atunci sigur că emoțiile sunt complexe și de toate felurile pentru că se gândesc: Am intrat la liceul X despre care nu știu nimic, oare cum o să fie, nu știu pe nimeni acolo. 

De exemplu, dacă un copil vrea să intre la o clasă de limba engleză atunci se gândește care sunt liceele unde se face limba engleză intensiv, iar e dezamăgirea nu va fi la fel de mare pentru că n-a intrat la liceul dorit, pentru că optiunile sunt mai multe și sunt legate de competențe și pasiuni. De partea părintelui, nu mai este dezamăgirea că trebuie să intre la liceul cel mai bun și renume. Părinții trebuie să își pună această întrebare: Vrea copilul și eu ca părinte să fie olimpic? Îmi doresc asta pentru el? Dacă este atât de bun și de pasionat de anumite materii mai ales materii pe care le regăsește la liceului ales, e perfect. Dar dacă nu, atunci va fi o dezamăgire pentru toată lumea. Pentru că nu va fi o potrivire. Și atunci apar emoțiile: furie, frustrare, dezamăgire, tristețe, rușine, vinovăție, dar ele sunt din motive greșite și din motive pe care le-ar fi putut anticipa, dacă în procesul de alegere a liceului ar fi fost parteneri părinții și copiii,” spune Bogdana Păcurari.

“Dacă ne uităm la alte țări cum fac trecerea dintre gimnaziu spre liceu, este trecere foarte lină și foarte firească care ține de care sunt pasiunile copilului, ce își dorește să-si dezvolte pe viitor, care sunt materiile pe care își dorește să le aprofundeze. Nu există partea aceasta rigidă și foarte limitată, o concurență și diferențe între copii pe baza unui examen. 

Cred că cel mai important de transmis din partea părintelui și a profesorului către copil este că el, copilul, este suma abilităților, pasiunilor și capacităților sale de când s-a născut până în prezent și nu este rezultatul acestor examene. Nu asta spune despre el ca valoare, indiferent la ce liceu va merge,” mai spune psihologul Bogdana Păcurari.

Citește interviul integral aici.

Photo 97644674 © Dtiberio | Dreamstime.com /  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.





Sursa articol