Mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling”, semnalează șeful Inspectoratului Școlar Bihor: Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante / Fenomenul este neconstituțional și pedepsit de Codul Penal

Mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling”, semnalează șeful Inspectoratului Școlar Bihor: Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante / Fenomenul este neconstituțional și pedepsit de Codul Penal


Zeci de părinți și-au retras copiii de la școală în acest an școlar ca să-i introducă în „sistem homeschooling”, potrivit declarației lui Horea Abdrudan, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, pentru educatieprivata.ro. Șeful inspectoratului susține că ar fi vorba „preponderent” despre „copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante”.

„Există o preocupare la nivelul ISJ față de fenomenul de homeschooling”, a declarat Abrudan.

Acesta spune că „la nivelul județului, în acest an au existat maximum 30 de copii ai căror părinți au dorit să îi treacă în acest sistem. (…) Din câte am înțeles, sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante. Se pare că Suceava e centrul acestei tendințe, și acolo au existat multe astfel de cazuri. Eu cred că bisericile ar trebui să le explice că nu e benefic pentru copii să se întâmple treaba asta, în România. În alte țări, unde acest sistem e recunoscut legal, poate fi o altă situație. Din câte știu, directorii de școli au reușit să tempereze fenomenul”.

Care este cadrul legislativ în acest moment prin care homeschooling-ul este neconstituțional:

Articolul 32, alineatul 5 din Constituția României prevede că „învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii”.

Legea Educatiei prevede și ea, la articolul 16, următoarele:

(1) Invatamantul general obligatoriu este de 11 clase si cuprinde invatamantul primar, invatamantul gimnazial si primii 2 ani ai invatamantului secundar superior. (…)

(2) Obligatia de a frecventa invatamantul obligatoriu de 11 clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani.

Articolul 25

(1) Formele de organizare a invatamantului preuniversitar sunt: invatamant cu frecventa si invatamant cu frecventa redusa.

(2) Invatamantul obligatoriu este invatamant cu frecventa. In mod exceptional, pentru persoanele care au depasit cu mai mult de 3 ani varsta clasei, invatamantul obligatoriu se poate organiza si in forma de invatamant cu frecventa redusa, in conformitate cu prevederile unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

(3) Pentru copiii cu cerinte educationale speciale sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza invatamant la domiciliu sau pe langa unitatile de asistenta medicala.

Articolul 86 (…)

(3) Parintele sau tutorele legal este obligat sa ia masuri pentru scolarizarea elevului, pe perioada invatamantului obligatoriu.

Articolul 360

(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) nerespectarea dispozitiilor art. 86 alin. (3), din culpa parintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amenda cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei ori cu munca echivalenta in folosul comunitatii, prestata de parinte sau de tutorele legal;

Codul Penal prevede, la articolul 380, pedepse și sancțiuni pentru „impiedicarea accesului la invatamantul general obligatoriu

(1) Parintele sau persoana careia i-a fost incredintat, potrivit legii, un minor si care, in mod nejustificat, il retrage sau il impiedica prin orice mijloace sa urmeze cursurile invatamantului general obligatoriu se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.

(2) Fapta nu se pedepseste daca inainte de terminarea urmaririi penale inculpatul asigura reluarea frecventarii cursurilor de catre minor.

(3) Daca pana la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare inculpatul asigura reluarea frecventarii cursurilor de catre minor, instanta dispune, dupa caz, amanarea aplicarii pedepsei sau suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege pentru aceasta.

Pe 18 ianuarie anul acesta adevărul.ro scria despre un fenomen asemănător la Suceava.

După un control tematic al Inspectoratului Şcolar Suceava a fost descoperită „dimensiunea” homeschooling-ului sub „tutela unor şcoli-umbrelă”, scriau jurnaliștii.

„În perioada 2020-2022, au fost retraşi 81 de elevi. Copiii aceştia au părăsit sistemul şi nu îi regăsim nicăieri înscrişi. Părinţii au ales nişte şcoli care funcţionează în afara legii. Unele dintre ele nici nu le-am găsit, nici nu au site-uri”, a arătat Ioan Puiu, inspector general adjunct al IŞJ Suceava.

Unele dintre şcolile americane la care au apelat părinţii din Suceava nu sunt acreditate de ARACIP, ceea ce înseamnă că diplomele copiilor nu pot fi echivalate de statul român.  

„Aceste diplome nu au echivalare în sistemul de învăţământ românesc. Aceste fundaţii sau şcoli private, numiţi-le cum vreţi, nu figurează pe lista specială a ARACIP ca fiind furnizori de educaţie din alte state”, a spus şeful IŞJ Suceava, Grigore Bocanci.

El a arătat atunci că, din punctul de vedere al legislaţiei naţionale, elevii retraşi din şcoli pentru homeschooling rămân iniţial cu situaţia şcolară neîncheiată, iar apoi se regăsesc pe listele celor care au abandonat şcoala. Inspectorul a mai spus că informa Ministerul Educaţiei cu privire la amploarea fenomenului şi va sesiza Poliţia şi Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului.





Sursa articol